آیا با نحوه عملکرد سیستم خنک کننده خودرو آشنا هستید؟؟؟

از آنجایی که انرژی زیادی در موتور خودرو به گرما تبدیل می شود ، سیستم خنک کاری در عملکرد موتور یک خودرو نقش بسزایی ایفا می کند و مهمترین وظیفه سیستم خنک کننده ، جلوگیری از گرم شدن بیش از حد مجاز از طریق انتقال گرما به آب و سپس به هوای بیرون خودرو است. موتور خودرو بهترین عملکرد را در دمای مناسب و بهینه خود دارد. مهمترین اجزاء سیستم خنک کننده به صورت کلی به دوقسمت مکانیکی(واتر پمپ، ترموستات، شلنگها، کانل های مدار آب ، رادیاتور ودرب رادیاتور) و الکتریکی (موتور فن ها، رله های فن،ecu (یونیت فن) ، سنسور دمای آب ، جعبه تقسیم برق، فیوز ها و دسته سیم مربوط به فن ها) تقسیم بندی می شود.

وقتی موتور سرد است تبدیل انرژی حرارتی به مکانیکی در آن با نقصان موواجه می شود و درنتیجه بازده موتور کمتر و آلودگی ایجاد شده بیشتر می شود.

وظیفه دیگر سیستم خنک کاری این است که به موتور اجازه دهد سریعتر به دمای بهینه و مناسب برسد و گرم شود، سپس موتور را در دمایی ثابت نگه می دارد. درون موتور خودرو سوخت به طور دائم می سوزد و عمل احتراق انجام می شود گرمای حاصل از احتراق به میزان زیادی از طریق اگزوز خارج می شود اما مقداری از گرمای ایجاد شده به اجزاء داخلی موتور منتقل می شود و باعث افزایش دما و درنتیجه گرم شدن موتور می گردد پس باید سیستمی باشد که این دما را در تمام شرایط کاری موتور کنترل نموده و از افزایش و یا کاهش بیش از حد آن جلوگیری کند.در اصطلاح به این سیستم کنترلی سیستم خنک کننده موتور می گویند و سیستم فن یکی از اجزاء مهم تشکیل دهنده آن می باشد ودر ادامه مطالب به بررسی سیستم فن در محصولات ایران خودرو می پردازیم.

نحوه عملکرد سیستم فن در خودرو های پژو 405 ،پارس،سمند،rd و roa سنسورهای بکار رفته جهت اطلاع رسانی از دمای آب در این خودرو ها از دو نوع مقاومت های ntc(فشنگی سر سبز) و ptc(فشنگی سر قهوه ای) می باشد که در حال حاضر نوعptc فقط در پارسelx کاربرد دارد و بقیه خودرو های جدید از ntc استفاده شده است.

سنسورptc:

با افزایش دما مقاومت آن نیز افزایش پیدا می کند یعنی با افزایش مقاومت سنسور در حالتی که به حد آستانه اول ویا دوم برسد فرمان راه اهندازی فن دور کند ویا دور تند با ارسال بدنه از طرف یونیت فن صادر می گردد لازم به ذکر است در این سیستم با افزایش مقاومت می توانیم زمان راه اندازی فن را جلوتر بیندازیم.

سنسور NTC:

با افزایش دما مقاومت آن کاهش پیدا می کند یعنی با کاهش مقاومت سنسور در حالتی که به حد آستانه اول و یا دوم برسد فرمان راه اندازی فن دور کند ویا ذور تند با راسال بدنه از طرف ECU موتور صادر می گردد.

لیست امداد خودرو های موجود در تهران
PREVIOUS POST
آیا باقطعاتی که در راه اندازی سیستم فن نقش دارندآشنا هستید؟؟؟
NEXT POST

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *