پنج گونه زنبور عسل در قطب شمال کشف شد

دانشمندان پنج گونه زنبور عسل در قطب شمال کشف کردند.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما مطالعات جدید دانشمندان در قطب جنوب باعث شناسایی ۵ گونه زنبور عسل در قطب شمال شد. با توجه به این که زنبورهای عسل قادر به مهاجرت در فواصل بسیار طولانی هستند، مشخص نیست این زنبورها بومی جزیره کولگوف در دریای بارنتز واقع در اقیانوس منجمد شمالی هستند یا به این محل مهاجرت کرده اند.

پژوهشگران مرکز مطالعات فدرال قطب شمال (شعبه اورال آکادمی علوم روسیه) طی مطالعات اخیر خود پنج گونه زنبور عسل را در جزیره کولگوف پیدا کردند. گریگوری پوتاپوف، کارشناس مرکز و رهبر این گروه تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: مطالعات ژنتیکی حشرات در این جزیره قطب شمال اولین بار انجام شد. متأسفانه پیش از این مطالعاتی از این دست انجام نشده و فقط مجموعه های جداگانه و اطلاعات پراکنده ای در این رابطه وجود داشت.

وی گفته تیم آنها  فهرستی از این گروه حشرات گرده افشان در جزیره کولگوف تهیه کردند و مطالعات ژنتیکی حشرات در قطب شمال  اولین بار انجام شده است که در طول بررسی هایشان ، پنج گونه زنبور عسل پیدا کردند که سه گونه آن ها از خانواده های بزرگ و دو گونه از گروه‌های کوچک هستند.

پنج گونه زنبور عسل در قطب شمال کشف شد

گونه های معمولی این زنبورها با نام های علمی Bombus lapponicus، B. pyrrhopygus، B. Balteatus شناخته شده و گونه های کمیاب آن Bombus flavidus و B.jonellus هستند. تمامی آن ها در زمانی که هنوز مشخص نیست، از سرزمین اصلی زادگاه گونه خود مهاجرت کرده و در جزیره ساکن شده اند.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: این جزیره از نظر زمین شناسی جوان است و تنها چند هزار سال پیش شکل گرفته است و بنابراین تمام جانوران و حشرات این منطقه، مهاجرانی از سرزمین های دیگر هستند.

زنبورهای عسل قادر به مهاجرت در فواصل بسیار طولانی هستند. تنگه پومور که کولگوف را از سرزمین اصلی جدا می کند، حدود ۷۰ کیلومتر عرض دارد. حشرات امکان دارد چنین فاصله ای را طی کنند و احتمالاً برخی از گونه ها در سال های اخیر به کولگوف رسیده اند.

نکته قابل توجه این است که جزیره کولگوف شرایط سختی برای زنبورها دارد. این جزیره در منطقه تندرا قرار داشته و چشم انداز آن نسبتاً مسطح است، بنابراین در جزیره دائما باد می وزد. البته آب و هوای سخت این جزیره تنها مشکل زنبورها نیست. زنبورها اغلب از لانه های جوندگان از جمله لمینگ ها برای سازماندهی مکان های لانه سازی خود استفاده می کنند و این جزیره فاقد چنین جوندگانی است. به همین دلیل در جزیره کولگوف، زنبورها اغلب در صورت وجود صخره، در دره های مجاور رودخانه ها لانه می سازند.

دانشمندان این مرکز تحقیقاتی قطب شمال همچنین تصمیم دارند در جزیره کولگوف جمعیت مگس های سیرفید را مطالعه کنند. این حشرات سیاه و زرد بسیار شبیه زنبورها هستند.

پنج گونه زنبور عسل در قطب شمال کشف شد - Parstoday