خواص شگفت‌انگیز زردچوبه برای پوست

خواص شگفت‌انگیز زردچوبه برای پوست

امروزه از زردچوبه در صنعت داروسازی و طب سنتی و چینی جهت درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. این ماده ارزشمند در کنار مزایای بی شماری که برای سلامتی کلی بدن دارد، به بهبود بسیاری از مشکلات پوستی نیز کمک می‌کند.

 زردچوبه یکی از مواد گیاهی پرطرفدار به ویژه در کشور‌های آسیایی است که معمولا در بیشتر غذا‌ها از آن استفاده می‌شود. این ماده گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان بوده و ادویه‌ای آنتی باکتریال شناخته می‌شود. 

محققان بر این باورند که زردچوبه می‌تواند از پوست در برابر آسیب UV محافظت کرده و آسیب وارد شده به پوست را برگرداند، آکنه‌های پوستی را از بین ببرد و وضعیت پوستی را بهبود می‌بخشد. 

در طب شرقی، زردچوبه به ماده‌ای گیاهی ضدمیکروبی و سرشار از آنتی اکسیدان معروف است که هر دوی این خواص می‌توان طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی را برطرف کند. 

قرن هاست که به دلیل وجود ماده «کورکومین» از زردچوبه در مصارف پزشکی استفاده می‌شود. این ماده راهی مؤثر و ارزان قیمت برای درمان التهاب پوستی به شمار می‌رود. از آنجایی که «کورکومین» سرشار از آنتی اکسیدان و خواص ضدالتهابی است، در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌توان از آن استفاده کرد. 

از این ماده همچنین می‌توان به عنوان عاملی روشن کننده برای تغییر رنگ پوست استفاده کرد. خواص درمانی «کورکومین» همچنین در ترمیم زخم‌های پوستی از قبیل آکنه‌های شدید، جای زخم‌های عمیق ناشی از آسیب‌های پوستی، سوختگی‌ها و زخم‌های جراحی و شرایط پیش التهابی مانند «روزاسه» به کار می‌رود. 

از مهم‌ترین قابلیت‌های زردچوبه می‌توان به جوان سازی پوست اشاره کرد که در بهبود وضعیت پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. این ماده گیاهی نقش به سزایی در کاهش گونه‌های اکسیژن واکنشی دارد که به عنوان ماده‌ای ضد پیری عمل کرده و به جوان‌تر شدن پوست کمک می‌کند. 

البته زردچوبه را به شیوه‌های مختلف موضعی و خوراکی می‌توان روی پوست استفاده کرد. پزشکان معمولا مصرف خوراکی آن را به صورت استفاده از این ادویه در انواع غذا‌ها توصیه می‌کنند. 

علاوه بر آن، افراد می‌توانند ترکیب زردچوبه، ماست و سرکه سفید را به عنوان ماسک روی صورت قرار دهند. 

منبع : صدآنلاین

منبع خبر : iribnews.ir