درمان نکردن افسردگی باعث ابتلا به این بیماری عصبی- شناختی می شود  

درمان‌های افسردگی به طور مؤثر خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش می‌دهد، به ویژه در بیمارانی که علائم افسردگی در آن‌ها افزایش می‌یابد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که ارائه درمان به موقع افسردگی برای افرادی که در اواخر عمر افسردگی دارند ممکن است شروع زوال عقل را به تعویق بیندازد.

در سال ۲۰۲۲، سازمان جهانی بهداشت، زوال عقل را به عنوان هفتمین علت مرگ و میر در بین همه بیماری‌ها طبقه بندی کرد و تخمین زد که حدود ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با این وضعیت زندگی می‌کنند. زوال عقل می‌تواند افراد را از نظر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی تحت تأثیر قرار دهد.

از آنجایی که در حال حاضر هیچ درمانی برای درمان زوال عقل وجود ندارد، پیشگیری از آن در اولویت قرار دارد. چندین مطالعه نشان داده اند که افسردگی خطر ابتلاء به زوال عقل را افزایش می‌دهد. بنابراین، درمان به موقع افسردگی ممکن است به پیشگیری از آن کمک کند.

به طور معمول، افسردگی با استفاده از دارودرمانی، روان درمانی یا ترکیبی از هر دو درمان می‌شود. اگرچه مطالعاتی در مورد اینکه آیا دارودرمانی برای افسردگی خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش می‌دهد یا خیر، انجام شده است، نتایج متفاوت بوده است، برخی از مطالعات پیامدهای مثبت را گزارش کرده اند و برخی دیگر نتایج منفی یا خنثی به همراه داشته اند.

اکنون، محققان دانشگاه فودان در شانگ‌های چین، در مطالعه‌ای به بررسی روابط بین مسیرهای مختلف افسردگی، درمان‌های مختلف افسردگی و احتمال ابتلاء به زوال عقل پرداخته اند.

در این مطالعه، افراد مبتلا به افسردگی بالای ۵۰ سال به مدت ۱۰ تا ۱۴ سال تحت نظر بودند. محققان مشاهده کردند خطر افزایش زوال عقل ۵۱٪ است. این مسئله به ویژه برای کسانی که علائم افسردگی داشتند یا با گذشت زمان بدتر شدند صادق بود، در حالی که در کسانی که تحت درمان قرار گرفته بودند و افسردگی حادی نداشتند خطر کاهش یافته بود.

این یافته مهمی است و نشان می‌دهد که افرادی که در اواسط تا اواخر زندگی مبتلا به افسردگی می‌شوند باید با انرژی تحت درمان قرار گیرند تا با بهبود علائم، به کیفیت زندگی شأن کمک شود و احتمال ابتلاء به زوال عقل در آن‌ها کاهش یابد.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان در مطالعه مبتلا به افسردگی ۵۱ درصد بیشتر از افراد بدون افسردگی در معرض خطر زوال عقل بودند. همچنین افرادی که علائم افسردگی «افزاینده»، «مزمن بالا» و «مزمن کم» داشتند، در معرض خطر بیشتر ابتلاء به زوال عقل بودند، در حالی که در افراد با سطح «کاهش» افسردگی، خطر ابتلاء به زوال عقل مشابه افراد بدون افسردگی بود.

محققان دریافتند که درمان‌های افسردگی با بروز کمتر زوال عقل همراه است و خطر ابتلاء به زوال عقل در بین بیمارانی که تحت درمان قرار گرفته اند حدود ۲۶ درصد کاهش می‌یابد.

منبع خبر : alef.ir