چینی‌ها در پایتخت شهرک می‌سازند؟/خانه‌های حیاط‌دار در تهران ساخته می‌شود

به گزارش فارس، رفع مشکل مسکن پایتخت در دستور کار  شهرداری تهران قرار گرفته است. البته شهرداری تهران قرار است که در این بخش تسهیلگری کرده و مانع زدایی کند.

یکی از مشکلات اساسی در کلان شهر تهران موضوع بافت فرسوده است.  در صورت وقوع زلزله  اتفاقات ناگواری در این بخش رخ خواهد داد.  اگر ساخت و سازها در تهران در بخش بافت فرسوده صورت بگیرد هم نوسازی انجام شده  و هم به دلیل وجود زیرساخت ها هزینه ها کمتر می شود در صورتی که  مسکن سازی در خارج شهر صورت گیرد باید زیرساخت ها فراهم شود این در حالی است که در بخش بافت فرسوده تمامی زیرساخت‌های لازم وجود دارد.

بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده هم ابلاغ شده و بهترین زمان برای نوسازی است و در این زمینه شهرداری تهران یک تا 2 طبقه تراکم اضافه  هم می دهد و صدور پروانه هم رایگان است تا شهروندان برای نوسازی ترغیب شوند اما نکته ای که وجود دارد این است که وام نوسازی مدتی است که متوقف شده است.

شهرداری تهران تصمیم دارد که مشکلات مسکن را در تهران برطرف کند. قرارگاه مسکن در تهران تشکیل شد و سازمان‌های مرتبط در این زمینه در این قرارگاه حضور دارند.

همچنین قرار است مسکن‌هایی در قالب یک مجتمع یا یک بلوک ساختمانی در تهران ایجاد شود. این مسکن ها به گونه ای است که همه آنها حیات دارند و زیرساخت های لازم در آنها فراهم می شود و دیگر نیاز نیست شهروندان برای انجام امورات خود سفرهای درون شهری انجام دهند.

در خصوص آخرین وضعیت ساخت و ساز در تهران، صدور پروانه، نوسازی بافت فرسوده، تسهیلگری شهرداری، ساخت 180 هزار واحد مسکونی و ....با مهدی هدایت رئیس سازمان نوسازی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

شنیده شده که قرار است در هر محله مسکن‌هایی ساخته شود. قرار است یک الگو اجرایی و در صورتی که پاسخگو بود، در سایر محلات تکثیر شود. در خصوص این الگوی مسکن و محله‌محوری توضیح دهید.

الگوی محله اجرا می شود و در صورتی که خروجی کار مناسب باشد، در تمامی نقاط تکثیر شود/ استفاده از معماری ایرانی - اسلامی در مسکن سازی/تهیه مسکن با تامین خدمات مورد نیاز در دستور کار است

در این دوره مدیریت شهری می‌خواهیم در جهت ارائه یک الگوی مسکن و محله‌محوری و تأمین خدمات اقداماتی انجام دهیم. اینکه الگو در یک محله اجرا شود و در صورتی که خروجی کار مناسب باشد، در تمامی نقاط تکثیر شود. رویکرد ما این است که از معماری ایرانی - اسلامی استفاده کنیم و قرار است این مسکن ها در محلات مختلف شهر ساخته شوند.

مسکن های محله محور در قالب یک مجتمع یا بلوک ساخته می شود/ شهرک‌ها را در جاهایی می‌سازیم که امکانات وجود داشته باشد

ما قرار است هم مسکن تأمین کنیم و هم خدمات موردنیاز داده شود. در این کار بحث تعاملات اجتماعی، محیط زیست و آرامش مردم مدنظر است. این مسکن‌ها قرار است در قالب یک مجتمع یا یک بلوک ساختمانی باشد. در تهران موفق‌ترین الگوهای مسکن را اجرایی می‌کنیم. شهرک‌ها را در جاهایی می‌سازیم که امکانات وجود داشته باشد و دیگر افراد مجبور نباشند برای تأمین امکانات به نقاط دیگر بروند و جلوی سفرهای ضروری گرفته می‌شود. وقتی فردی در این مجتمع زندگی می‌کند تمام امکانات در آن وجود دارد.

این مجتمع‌ها در چه مقیاسی ساخته می‌شوند و در کدام محلات شهر تهران قرار است به صورت پایلوت اجرایی شود؟

برای ساخت مسکن های محله محور نیازمند عرصه  5 تا 15 هکتاری هستیم/ساخت مسکن در مناطق  18، 19 و 21 

عرصه مورد نیاز برای این کار 5 تا 15 هکتار است و هر جا که بت وانیم یک زمین 5 هکتاری تأمین کنیم، می‌توانیم این مسکن را بسازیم. در حال حاضر این کار در مناطق 18، 19 و 21 اجرا می‌شود، اما هر جا که ظرفیت داشته باشد می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

در خصوص تأمین زیرساخت‌ها توضیح دهید آیا تمامی زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنید؟

هدفمان ساخت یکسری بلوک ساختمانی نیست، بلکه در وسط این ساخت و سازها پارک، مسجد، مدرسه و... ایجاد می‌کنیم/بدون زیر ساخت مسکن نمی سازیم/همه خانه های ساخته شده حیات دارند

در تلاش هستیم که زیرساخت‌ها فراهم شود و این محلات در نقاطی که عرصه‌های رها شده وجود دارد ساخته می‌شود. ما فقط هدفمان ساخت یکسری بلوک ساختمانی نیست، بلکه در وسط این ساخت و سازها پارک، مسجد، مدرسه و... ایجاد می‌کنیم؛ یعنی مسکنی با مقیاس محله‌ای و با تمام خدمات می‌سازیم. به عنوان مثال در محله شریعتی یک 2 هزار واحدی می‌سازیم. این را هم بگویم که تمام این و احدها حیاط و تراس دارند و حیاط هر خانه سقف واحد دیگر است.

اخباری مبنی بر اینکه گفته می‌شود چینی‌ها قرار است در تهران شهرک بسازند منتشر شده، گفته شده که این مسکن‌ها در مناطق جنوبی شهر است و قرار است با این کار کاهش فاصله جنوب و شمال داشته باشیم، آیا این موضوع صحت دارد؟

قرار نیست که چینی‌ها برای ما مسکنی بسازند/ساخت مسکن توسط انبوه سازان داخلی

خیر، قرار نیست که چینی‌ها برای ما مسکنی بسازند.  ما انبوه‌سازان پرتوانی در کشور داریم که قطعا از آنها استفاده می‌کنیم.

بسته تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده تهیه و ابلاغ شد، آیا استقبال شهروندان از این بسته تشویقی خوب بوده است؟ در این باره توضیح دهید.

فرصت خوبی برای نوسازی بافت فرسوده در تهران فراهم شد/بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده در تهران ابلاغ شد/دادن یک تا 2 طبقه تراکم در بسته تشویقی شهرداری تهران؛ صدور پروانه رایگان است

بله، بسته تشویقی ابلاغ شده است و ما از مردم می‌خواهیم که از این فرصت استفاده کنند، چرا که فرصت خوبی برای نوسازی بافت فرسوده است و بین یک تا دو طبقه هم تراکم تشویقی می‌دهیم و عوارض هم دریافت نمی‌کنیم. من تأکید دارم که شهروندان از بسته‌های تشویقی استفاده کنند.

آیا بانک‌ها وام نوسازی بافت فرسوده را پرداخت می‌کنند؟ شنیده شده که پرداخت وام متوقف شده است. در این باره توضیح دهید.

وام نوسازی بافت فرسوده در تهران متوقف شد/بانک ها می گویند که اعتبارمان تمام شده است

ما به عملکرد بانک‌ها انتقاد داریم. دو تا سه ماه است که وامی برای نوسازی نمی‌دهند و بانک‌ها اعلام می‌کنند که اعتبارمان تمام شده است.

پروژه باغ راه حضرت فاطمه الزهرا(س)، بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری با رویکرد کاهش شکاف اجتماعی، افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی در مناطق 17 و 18، رونق گردشگری شهری و افزایش تاثیرات مثبت فرهنگی در مناطق کمتر برخوردار شهر آغاز به کار کرد. این پروژه به طول 9 کیلومتر بر بام تونل قطار تهران تبریز و عرض 30 متر با وسعت حدود 27 هکتار تعریف شده است که با احتساب فضای بین جدار ساختمان های شمالی تا جنوبی طرح و خیابان موجود، این محدوده در مجموع به حدود 50 هکتار در فازهای بعدی افزایش پیدا می کند. کار مدتی بود که آغاز شده اما اخباری مبنی بر اینکه احداث  پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) کند شده منتشر شده است و گفته شده که موانعی بر سر احداث وجود دارد در این باره توضیح دهید.

کار در باغ راه حضرت زهرا در حال اجراست/در ماه آینده سرعت کار بیشتر می شود

فعالیت اجرای باغ‌راه حضرت زهرا(س) آغاز شده است. در حال حاضر کار پیش می‌رود و پیمانکاران مشغول هستند اما طی ماه آینده سرعت کار قطعا بالاتر می‌شود.

در خصوص نوسازی بافت فرسوده بفرمائید که تاکنون چه تعداد واحد مسکونی نوسازی شده است؟ همچنین در خصوص آخرین اقدامات انجام شده درباره ساخت مسکن اسطاعت پذیر توضیح  دهید.

مسکن استطاعت‌پذیر در تهران تولید می کنیم/قیمت مسکن در پایتخت بالاست/ساخت مسکن در بافت فرسوده که زیر ساخت در آن موجود است باعث ارتقای کیفیت می شود

ببینید! در حال حاضر قیمت خرید مسکن بالاست. ما به دنبال این هستیم که مسکن استطاعت‌پذیر در تهران تولید کنیم. وقتی که تعداد مسکن زیاد شود، عرضه و تقاضا در بازار متعادل می‌شود. ما در کلانشهر تهران به دنبال این هستیم که از ظرفیت ماده 12 استفاده کنیم. با ساخت چند میلیون مسکن در بافت فرسوده که در شرایط عادی ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی در آن سخت است، می‌تواند باعث ارتقای کیفیت در این بخش‌ها شود.

در گذشته  برخی ترجیح دادند که در خارج از شهر شرایط شهرک‌سازی را مهیا کنند/باید وام با بهره پایین برای ساخت و ساز در بافت فرسوده داده شود/در بخش بافت فرسوده پروانه را به صورت رایگان صادر می‌کنیم/ساخت و ساز در بافت فرسوده هزینه دولت را در تامین مسکن پایین می آورد

ببینید! در سالهای گذشته این امکان وجود داشت که نوسازی بافت فرسوده انجام شود، اما برخی ترجیح دادند که در خارج از شهر شرایط شهرک‌سازی را مهیا کنند، اما این کار مشکلی از پایتخت را حل نکرد. اگر این امکانات در داخل بافت فرسوده ایجاد و مشوق‌های لازم داده شود و وام‌های با بهره کم به شهروندان داده شود می‌توان اقدامات خوبی انجام داد. ما درشهرداری تهران حتی در بخش بافت فرسوده پروانه را به صورت رایگان صادر می‌کنیم. اگر دولت‌ها تصمیم بگیرند که مسکن را در بافت فرسوده بسازند و در این بخش نوسازی صورت گیرد، قطعا هزینه‌های دولت در تأمین زیرساخت‌ها کاهش می‌یابد، چرا که در این بخش زیرساخت‌های لازم وجود دارد.

باید فضا را برای بخش خصوصی فراهم کنیم

در دولت هشتم و نهم قرار بود که 4 میلیون مسکن مهر ساخته شود که البته بخشی ساخته شد، اما بهتر است که ما برای تأمین مسکن از بافت فرسوده استفاده کنیم و با این کار می‌توانیم نوسازی را انجام دهیم و همچنین هزینه زیرساخت هم نخواهیم داد. بگذارید من همین جا یک موضوعی را بگویم که براساس تجارب به دست آمده دولت ها و شهرداری‌ها سازنده خوبی نیستند و ما باید فضا را برای ورود بخش خصوصی هموار کنیم. 

آیا بودجه‌های لازم برای نوسازی بافت فرسوده فراهم است و دولت در این زمینه برنامه‌ای دارد؟

دچار چالش جدی در بافت فرسوده  در هنگام وقوع زلزله خواهیم شد/بیش از 7 درصد مساحت شهر تهران را بافت فرسوده گرفته است

ببینید! یکی از معضلات شهر تهران بافت فرسوده است. اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد، ما دچار چالش جدی در بافت فرسوده خواهیم شد. به همین دلیل ضروری است که ما بافت فرسوده را نوسازی کنیم. بیش از 7 درصد مساحت شهر تهران را بافت فرسوده گرفته است. از حدود 4 هزار و 400  هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد و بیش از 4 هزار و 500 هکتار اراضی رها شده در شهرداری است که ما می‌توانیم با نوسازی بافت فرسوده در بخش مسکن اقدامات بزرگی انجام دهیم. د

دولت هم در زمینه نوسازی کمک کند و با پرداخت تسهیلات نوسازی بتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم/قرارگاه جهادی مسکن برای اولین بار در شهر تهران ایجاد شد/اگر مبلغ وام نوسازی افزایش پیدا کند، نوسازی بافت فرسوده توجیه‌پذیری بیشتری دارد

در حال حاضر هم بسته تشویقی برای ترغیب مالکان برای نوسازی تهیه کرده‌ایم و این بسته تشویقی ابلاغ شده است و طبقات اضافی داده می‌شود. ما نیازمند این هستیم که دولت هم در زمینه نوسازی کمک کند و با پرداخت تسهیلات نوسازی بتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و تهدید بافت فرسوده را به یک فرصت تبدیل کنیم. البته ما در بحث بازآفرینی شهری هم اقدامات انجام دادیم و قرارگاه جهادی مسکن برای اولین بار در شهر تهران ایجاد شده و برای تأمین مسکن شهروندان اقداماتی صورت گرفته است.

بگذارید این را هم بگویم که اگر مبلغ وام نوسازی افزایش پیدا کند، نوسازی بافت فرسوده توجیه‌پذیری بیشتری خواهد داشت و ما می‌توانیم با صرف هزینه‌ها کم، به هدف تأمین مسکن و رفع خطرپذیری بافت‌ها دست پیدا کنیم. این را هم بگویم که در حال حاضر چندماهی است که پرداخت وام نوسازی از سوی بانک‌ها متوقف شده است.

ساخت 180 هزار واحد مسکونی در تهران به کجا رسید؟ در این زمینه توضیح دهید.

ببینید ما زمان صدور پروانه کاهش دادیم و به دنبال نوسازی بافت فرسوده هستیم. قرارگاه جهادی مسکن یکی از ماموریت‌های جدی سازمان نوسازی شهر تهران است و  ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی، تعهد شهرداری تهران است که متولی آن سازمان نوسازی است و در این زمینه کلنگ زنی های صورت گرفته و بخشی از کار آغاز شده است. برنامه ریزی ها صورت گرفته است و به دنبال رفع مشکل مسکن در تهران هستیم.



چینیها در پایتخت شهرک میسازند؟/خانههای حیاطدار در تهران ساخته میشود

چینیها در پایتخت شهرک میسازند؟/خانههای حیاطدار در تهران ساخته میشود

چینی ها در پایتخت شهرک می سازند؟/خانه های حیاط دار در تهران ساخته می شود

چینی ها در پایتخت شهرک می سازند؟/خانه های حیاط دار در تهران ساخته می شود
چینی ها در پایتخت شهرک میسازند؟/خانه های حیاط دار در تهران ساخته میشود

بهرهمندی فعالان صنعت چاپ از وام تبصره ۱۸ - پایگاه خبری اخبار خوب

بهرهمندی فعالان صنعت چاپ از وام تبصره ۱۸ - پایگاه خبری اخبار خوب
چینیها در پایتخت شهرک میسازند؟/خانههای حیاطدار در تهران ساخته میشود

نحوه فعالیت مراکز معاینه فنی شهر تهران در ایام تعطیلات سوم و پنجم مهر ...

نحوه فعالیت مراکز معاینه فنی شهر تهران در ایام تعطیلات سوم و پنجم مهر ...
www.farsnews.ir › جامعه › شهری

معاون سید حسن نصرالله اتفاقات ایران یک توطئه است

معاون سید حسن نصرالله اتفاقات ایران یک توطئه است
اخباری مبنی بر ساخت شهرکهایی در تهران توسط چینیها مطرح شد اما رئیس سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد که این اخبار درست نیست و مسکنسازی در ...

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران
چینی ها در پایتخت شهرک می سازند؟/خانه های حیاط دار در تهران ساخته می شود

اغتشاشگرانی که هر روز بیشتر شبیه داعشیها میشوند

اغتشاشگرانی که هر روز بیشتر شبیه داعشیها میشوند
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر قم تأکید کرد: شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی باید به موضوع بازآفرینی بافت فرسوده ورود کرده و شورا به ...

چرخش بزرگ چین در مسکن - دنیای اقتصاد

چرخش بزرگ چین در مسکن - دنیای اقتصاد
بهرهمندی فعالان صنعت چاپ از وام تبصره ۱۸ - پایگاه خبری اخبار خوب

چینیها هم واردکننده تکنولوژی ساخت و سازند - تین نیوز

چینیها هم واردکننده تکنولوژی ساخت و سازند - تین نیوز
akhbarekhoob.ir › بهرهمندی-فعالان-صنعت-چاپ-از-وام-...
منبع خبر : alef.ir