گروکشی شرکت‌های دارویی در خواب زمستانی وزارت بهداشت/ آنتی‌بیونیست!

به گزارش فارس، پاییز که از راه می‌رسد تب ابتلا به بیماری‌هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی‌های فصلی بالا می‌گیرد.

پاییز سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این بیمارهای فصلی در سایه سنگین پاندومی کرونا قرار داشت و البته رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بویژه استفاده از ماسک ابتلای به آنفولانزا را به شدت کاهش داد. برای سال جاری نیز پیش‌بینی‌ها از افزایش ابتلا به این بیماری فصلی خبر می‌داد؛ چرا که آمار رعایت دستورالعمل‌ها سیری نزولی داشت و ماسک نزدن‌ها در جامعه کاملا مشهود بود.

واکسن آنفلوانزا هم که برای گروه‌های پرخطر و افرادی که مشکل سیستم ایمنی توصیه می شود به میزان لازم تولید و وارد شد تا در این خصوص با کمبود مواجه نباشیم؛ حدود 2 میلیون و 500 هزار دُز.

علی‌رغم شایعاتی که درباره کمبود واکسن آنفلوآنزا در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود و با اینکه برخی از کارشناسان معتقدند زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا گذشته است اما این واکسن همین امروز هم در داروخانه اولی که مراجعه می‌کنیم اگر وجود نداشته باشد در داروخانه دوم یا سومی که سر می‌زنیم، وجود دارد.

وزیر بهداشت هم با رد این شایعات در روز 9 آبان تصریح می‌کند: کمبود واکسن آنفلوآنزا در کشور نداریم و با توجه به اینکه پیش‌بینی آنفلوآنزا را می‌کردیم، بنابراین به مقدار کافی واکسن وارداتی و تولیدی تأمین کردیم و در داروخانه‌ها موجود است و مردم می‌توانند برای خرید مراجعه کنند.

آنفلوآنزا اما این‌بار زودتر از هر سال میهمان خانه مردم شد؛ از اواسط مهر ماه موج این باری با سرعتی شگرف در جامعه شروع به حرکت کرد تا موجی از حرکت مردم برای درمان و تهیه دارو شکل بگیرد و شاید غافلگیری مسئولان در وزارت بهداشت را به همراه داشت.

ماجرای کمبود دارو| خرید بی‌رویه و بدون نسخه

از حق که نگذریم ما ایرانی‌ها در مصرف برخی از اقلام دارویی آن‌هم بدون نسخه و تجویز پزشک ید طولایی داریم و اگر به سبد داروهایی که در خانه داریم مراجعه کنیم حتما  قرص و شربت استامینیفون و سرماخوردگی و انواع آنتی‌بیوتیک‌ها از آزیترومایسین تا آموکسی سیلین و آموکسی کلاو به چشممان می‌خورد؛ درست همان اقلامی که این روزها در داروخانه‌ها کمبود آن به راحتی به چشم می‌آید.

اگر فقط یکبار ابتلا به آنفلوآنزا و عدم دریافت دارو را تجربه کرده باشید تأیید می‌کنید که اگر دارو به موقع و درست به دست بیمار نرسد و مصرف نشود، ضعف قوای جسمانی بر بیمار غلبه می‌کند و یکی از معدود داروهایی که زود برای این حالت جواب می‌دهد سُرم است؛ آنهم سرمی که چند آمپول ویتامین به آن اضافه شده باشد.

ماجرای کمبود دارو|ورود آنفلوآنزا به روند همه گیری

این موج‌ها که بر هم سوار می‌شوند خروجی آن می‌شود کمبود دارو و سُرم! خصوصا وقتی به گفته سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، موارد ابتلا به آنفلوآنزا به ۴۰ درصد افزایش یافته است و وارد روند همه گیری بیماری شده‌ایم.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران طی گفت‌وگویی در خصوص کمبودهای دارویی کشور می‌گوید: عمدتا در داروهایی که به صورت شربت و برای مصرف کودکانند، کمبود داریم که اصلا هم وارد نشده است و در زمینه شربت سرماخوردگی و شربت دیفن‌هیدرامین کمبود داریم. برای تب بچه‌ها نه شربت استامینوفن و نه بروفن به اندازه کافی پیدا نمی‌شود.

علی فاطمی اضافه‌ می‌کند: در داروخانه‌ها وفور شربت‌های تقویتی و نیروزا و انواع قرص‌ها و کپسول‌های مکمل وجود دارد. از آنجا که قیمت‌گذاری آنها آزاد است، همه آن‌ها را تولید می‌کنند و سرم همچنان به صورت سهمیه‌ای و جیره‌بندی به داروخانه‌ها ارائه می‌شود.

حالا این کمبود دارو یک ماه می‌شود که کاملا به چشم می‌آید؛ شهروندان عنوان می‌کنند که برای دریافت سُرم، آنتی‌بیوتیک‌ و شربت‌هایی همچون دیفن هیدرامین، تایفون و برون کلد با مشکل مواجه شده‌اند.

ماجرای کمبود دارو|بیاید و برای کمبود دارو گزارش تهیه کنید!

به سراغ یکی از داروخانه‌های سطح شهر تهران می‌روم تا از نزدیک جویای وضعیت کمبود دارو بشوم؛ تا متوجه می‌شود خبرنگار هستم می‌گوید‌: شما خبرنگاران بیشتر به فکر اخبار سیاسی هستید، بیاید و برای کمبود دارو گزارش تهیه کنید!

شوق او مرا هم تشویق می‌کند تا تمام ابعاد ماجرا را از کسی که با کمبود دارو از نزدیک درگیر است، پیگیری کنم.

مدیر داروخانه می‌گوید 2 ماه  است که با کمبود دارو در بازار مواجه هستیم،‌ اما یک ماه داروخانه‌ها با موجودی خود نیاز بازار را تأمین کردند و بعد از آن این کمبود خودش را نشان داد. 

ماجرای کمبود دارو|طاقچه بالا برای سفکسیم و دیفن هیدرامین!

امروز داروهای دم دستی که حتی شرکت‌های پخش دارو با اصرار آن را برای ما می‌آوردند و ما با اکراه آن را می‌پذیرفتیم و می‌خریدیم به صورت سهمیه‌ای به داروخانه ما تخصیص داده می‌شود. دیفن هیدرامین از جمله این داروهاست.

انواع آنتی بیوتیک‌ها، استامینوفن‌ها و بروفن‌ها، سُرم‌ها و اسپری‌‌های تنفسی و عجیب‌تر از همه حتی قطره و اسپری بینی سدیم کلراید و در مجموع داروهای عمومی که بیشتر برای سرماخوردگی استفاده می‌شود، در بازار به زحمت پیدا می‌شود!

دیفن هیدرامین و سفکسیم را شرکت‌های پخش دارو به زحمت به ما می‌فروختند و برای خرید امتیاز ویژه می‌دادند؛ الان کار به جایی رسیده که چند روزی پیش فردی از شهرهای شمالی برای خرید سفکسیم به داروخانه من مراجعه کرده بود.

ماجرای کمبود دارو|جهش نجومی قیمت‌ها؛ بیش از 100درصد!

او افزایش قیمت دارو را پشت پرده کمبود دارو می‌داند و نمونه‌های عجیبی را با نشان دادن فاکتور ارائه می‌کند؛ شربت استامینوفن که در فاکتور قبلی 9 هزار تومان قیمت فروش خورده است در خرید جدید که فقط 10 عدد از آن را با خواهش و تمنا برایم فاکتور کرده‌اند 19600 تومان قیمت خورده است. یا برون‌کلد 26 هزار تومانی در خرید جدید قیمت را به 45 هزار تومان رسانده‌اند و بروفن 15 هزار تومانی هم به 26 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده.

نکته عجیب اما قیمتی است که به عنوان مثال روی شیشه شربت استامینوفن خورده است؛ 9000 تومان اما قیمت فاکتور رسمی 19600 تومان است. این نکته را می‌گوید و 2 سوال را مطرح می‌کند.

ماجرای کمبود دارو|2 سوالِ آقای مدیر

1- آیا شرکت تولید کننده این دارو را تولید کرده و به بازار ارائه نکرده است تا قیمت بیش از 100درصد افزایش یابد؟

2- آیا شرکت پخش، دارو را در انبار خود نگه داشته و منتظر مانده تا با قیمت جدید به بازار عرضه کند؟

ماجرای کمبود دارو|بهانه‌ای برای کمبود نمانده

نظر خودش را که سوال می‌کنم،‌ می‌گوید: از شرکت پخش سوال می‌کنم شرکت تولید کننده را مقصر جلوه می‌دهند و از شرکت تولید کننده پیگیری می‌‌کنم، تقصیرها را گردن شرکت‌های پخش می‌اندازد.

مدیر داروخانه حرف‌هایش را با این جمله جمع و جور می‌‌کند:‌حالا که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده دیگر بهانه‌ای برای کمبود دارو نباید وجود داشته باشد.

ماجرای کمبود دارو|از مشهد تا اصفهان در جستجوی آنتی بیوتیک

از همکارانم در برخی استان‌ها هم خواستم تا وضعیت کمبود دارو در سطح استان را با حضور میدانی استخراج و برای من ارسال کنند.

در استان فارس کمبود دارو بیشتر شامل تمام شربت های آنتی بیوتیک، سرم ها، اسپری و قطره سدیم کلراید، شربت استامینوفن و شربت ایبوبروفن است. این شرایط در استان‌های خراسان رضوی و کرمانشاه نیز مشهود است.

پیگیری‌های خبرنگار فارس در استان قزوین حاکی از آن است علاوه بر کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم، داروهایی همچون شربت آموکسی ۲۵۰م و ۱۲۵م، شربت بروفن، شربت سفالکسین ۲۵۰م، شربت آزیترو، شربت سفکسیم، آمپول پیروکسیکام و آمپول و قرص دیسیکلومین با کمبود مواجه است.

محمود اعتباری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به خبرنگار فارس گفته است: کمبود داروهای چون استامینوفن، قطره بینی سدیم کلراید و سوسپانسیون خوراکی (شربت) آنتی بیوتیک را داشتیم که از طریق تولید داخل و هم از طریق واردات تأمین شده است، دارو در حال توزیع است اما عطشی که در جامعه است و ذخیره‌ای که لازم است در داروخانه‌ها باشد هنوز کفایت نمی‌کند.

تمام این کمبودها در حالی است که داروهای بیماری‌های غیر فصلی مانند قلب و دیابت و قند در بازار به راحتی در دسترس است!

ماجرای کمبود دارو|کمبود مواد اولیه نداریم!

این کمبود‌ها در حالی مردم را به زحمت و نگرانی انداخته است که بازرس کل «امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی» سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبه‌ای با اشاره به بازدید خود از برخی شرکت‌های پخش دارو و همچنین شرکت‌های «مواد اولیه ساز» در پی بررسی کمبود اقلام دارویی، گفته است: بررسی‌های میدانی حاکی از این است که ماده اولیه انواع آنتی‌بیوتیک در انبار‌های شرکت‌های تأمین کننده به طور کامل فراهم است؛ به طور نمونه در بازدید از یکی از شرکت‌های دارویی مشخص شد حدود ۳۰ تن ماده اولیه «آزیترومایسین» در انبار این شرکت موجود است و حدود ۳۰ تن دیگر از مواد اولیه این شرکت در گمرک وجود دارد که این مقدار میزان قابل توجهی از نیاز کشور را تأمین می‌کند.

میرمحمدی راجع به امتناع شرکت‌های دارویی از تولید اقلام دارویی آنتی‌بیوتیک هم ادامه داده: در این بازدید‌ها «حذف ارز ترجیحی و عدم همسان‌سازی قیمت‌های جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه» و نیز «افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید محصولات دارویی» دو عامل مهم امتناع شرکت‌های دارویی از تولید برخی اقلام دارویی به واسطه عدم اصلاح به موقع قیمت‌ها توسط سازمان غذا و دارو منتج به زیان شرکت‌های تولیدکننده ناشی از آن عنوان شده است.

ماجرای کمبود دارو|یک احتمال دیگر

برخی اما معتقدند مواد اولیه مانده در گمرک می‌تواند یکی از پشت‌پرده‌های کمبود دارو باشد؛ آنجایی که از شهریور امسال تلاش‌هایی شکل گرفته است تا موضوع مالیات بر ارزش افزوده برای ترخیص مواد دارویی از گمرک حل و فصل شود.

چهارم آبان ماه بود که خبر استعفا رئیس وقت سازمان غذا و دارو پس از دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با مدیران متخلف در حوزه کمبود دارو منتشر و در هفته گذشته 50 تن محموله دارو وارد بازار مصرف کشور شد تا مشکل کمبود دارو حل شود.



گروکشی شرکتهای دارویی در خواب زمستانی وزارت بهداشت

گروکشی شرکتهای دارویی در خواب زمستانی وزارت بهداشت

زمستان سخت دارو در پاییز - آخرین خبر

زمستان سخت دارو در پاییز - آخرین خبر
گروکشی شرکت های دارویی در خواب زمستانی وزارت بهداشت/ آنتیبیونیست!

بایدن و شولتس تهدیدات هستهای روسیه
منبع خبر : alef.ir